• Acélsodronykötelek, darukötelek, drótkötelek
  • Függesztő elemek
  • Emelőeszközök
  • Rakomány rögzítők
  • Láncok
  • Szerelvények, kötéltartozékok
  • Textil és műanyag kötelek
  • Hálók, mászókötelek
  • Hegymászókötelek, ipari alpin
  • Betonacél távtartók
  • Általános tudnivalók

    Általános tudnivalók

    Az alábbi információk vonatkoznak mind a korábbi DIN szabványsorozat, mind az EN 12385 szabvány szerinti kötelekre. (Az acélsodronykötél gyártó társaságok napjainkban még mindkét szabványsorozatot alkalmazzák, így a továbbiakban viszont az egyszerűbb azonosítás érdekében az ismertebb DIN szabvány szerinti kötélszerkezet hivatkozásokat használjuk.)

    Elemi szál:

    A pászmát alkotó nagyszilárdságú acélhuzal, mely lehet csupasz vagy horganyzott.

    Kötélbetét:

    A középső „szál” amely köré a kötelet sodorják. (A gyakorlatban a középső „szál” már önmagában is valamilyen sodrott szerkezetet, pászmát vagy kötelet takar.) Anyaga lehet rostos, (természetes vagy szintetikus) illetve acél. A kötélbetét kiválasztásánál a mechanikai, a vegyi és a hőhatásokat kell figyelembe venni. Pl.: melegüzem, nagy terhelés – acélbetét; kültéri alkalmazás, vegyi hatás – műanyagbetét, stb.

    Sodronykötél betétek jelölésének összehasonlító táblázata:

    Tétel vagy elem EN DIN MSZ ISO
    12385-2 3051 15820/1 3578
    Rostos betét  FC  FE  Ao  FE
    Természetes rostos betét  NFC  FEN  –  –
    Szintetikus rostos betét  SFC  FEC  Ap, Ar  FC
    Tömör műanyag betét  SPC  –  –  SF
    Acél betét  WC  SE  –  –
    Huzal pászma betét  WSC  SEL  (Am)  IWS
    Önálló sodronykötél betét  IWRC  SES  At  IWR
    Önálló sodronykötél betét alakított pászmákkal  IWRC(K)  –  –  –
    Önálló sodronykötél betét műanyaggal  EPIWRC  –  –  –
    Alakított huzal pászma betét  KWSC  –  –  –

    Kenés:

    A felhasználó igénye szerint a kötelek a kopás illetve a korrózió csökkentése érdekében zsírral kenhetők.

    A kenés módja lehet:

    • belső (csak a rostos betét van impregnálva, a kész kötél külső felülete száraz)
    • külső (a kötél külső felülete van zsírozva)
    • külső-belső, intenzív kenés (a kötél külső felülete és a betét egyaránt zsírozott)
    Ábra: sodronykötél tekercselés
    Sodronykötelek helyes ill. helytelen tekercselése

    Egyszersodrott kötél (pászma) :

    • Egy központi maghuzal köré egy vagy több réteg huzal van sodorva.
    • Több réteg esetén váltakozó irányú a sodrás és a külső réteg iránya a meghatározó. Jellemzője a nagy merevség és a jó méret illetve alaktartás (Pl.:bowdenek, spirálkötelek)
    Ábra: egyszersodrott kötél
    Egyszersodrott kötél (pászma)

    Kétszersodrott kötelek:

    • Egy központi betét köré egy, vagy több réteg egyszersodrott pászma van sodorva. A pászma és a kötélsodrás iránya szerint lehetnek kereszt-, illetve hosszsodrásúak.
    • A keresztsodrásúak jellemzője a mérsékelt forgáshajlam, a hajlékonyság, és a könnyű kezelhetőség. A hosszsodrású kötelek ezzel szemben forgásra hajlamosak, viszont nagyobb a dinamikus terhelhetőségük és kopásállóbbak.
    • A többrétegű kötelek forgásszegények vagy forgásmentesek, ezért egy kötélágban nagy emelőmagasságra alkalmasak. (pászmaspirális, Superflex kötelek)
    Ábra: kétszersodrott drótkötél
    Kétszersodrott drótkötél – kereszt vagy hosszúsodrású

    Az acélsodrony kötelek cseréje:

    Az emelőgépek időszakos felülvizsgálatakor el kell dönteni, hogy az acélsodronykötélen lévő elváltozások, meghibásodások, deformációk szükségessé teszik-e a kötélcserét.
    A kötélcsere szükségességének megállapításakor az MSZ 9745/3. számú, „Darusodronykötelek, kötélkorongok- és dobok. Kötélcsere szükségességének megállapítása.” című szabványban foglaltaknak megfelelően kell eljárni. Megjegyzendő, hogy a szabványban ismertetett hibák egy részének feltárásához segédeszköz kell, valamint a feltárt hibák minősítéséhez nagy gyakorlat szükséges.

    A kötélcserét az alább felsorolt hibák szükségessé teszik:

    • Ha a kötél egy vagy több pászmája elszakadt.
    • Ha az elemiszál-törések a kötél átmérőjének hatszorosánál (6d) rövidebb szakaszon, de egy csoportban, koncentráltan helyezkednek el.
    Ábra: sérült, hibás drótkötél
    Sérült, hibás drótkötél
    • Ha a kötél belsejében lévő rostos betét elkopott, elhasználódott, vagy az acélbetét elszakadt (ez szemmel kívülről jól látható átmérőcsökkenésben jelentkezik).
    • Ha a külső és belső kopás következtében a kötélátmérő az első próbaterhelés után mért kötélátmérőhöz képest 15%-ot meghaladó mértékben csökken, akkor a kötelet még abban az esetben is le kell cserélni, ha látható elemi száltörés nincs rajta. Annak érdekében, hogy a 15%-os kötélátmérő csökkenést meg tudjuk állapítani, feltétlenül szükséges minden egyes próbaterhelés után az emelőkötél átmérőjét a „Darukönyvbe” bevezetni. A kötél d átmérőjét a vizsgálatkor a legtávolabbi pontok között kell mérni.
    Ábra: drótkötél helyes és helytelen mérése
    Drótkötél helyes mérése
    • Ha a kötél elveszítette a rugalmasságát. A rugalmasság elvesztésére utaló jelek: a kötélátmérő értéke lecsökken; a kötél maradandóan megnyúlik; a pászmák közötti hézagok megszűnnek; a kötél merevebb lesz vagy elveszti a hajlékonyságát; a pászmák között finom barna por jelenik meg.

    A kötél egyes elemi szálainak a belső kopását a kötél hajlításakor a pászmáknak és az elemi szálaknak egymáson való elcsúszása, míg a külső kopását a kötél és a kötélkorong, vagy kötéldob közötti megcsúszása okozza.

    Ha külső vagy belső korrózió nyomait fedezzük fel az elemi szálakon:

    A külső korrózióra utaló, jól látható jelek az elemi szálak felületén maradó nyomok (vakrozsda).

    A huzalok belső korróziója a következőkből állapítható meg:

    • a kötél átmérőjének lecsökkenése;
    • a pászmák közötti hézagok megszűntek;
    • gyakori elemiszál törések a pászmákban;
    • finom barna por képződése az elemi szálak között.

    Ha a kötélen rendellenes alakváltozások lépnek fel:

    • A hullámosság mértéke a d átmérő 1/3-ának értékét elérte. A hullámosság meghatározható úgy, ha az emelődobról lelógó terheletlen kötélhez hosszirányban egy vonalzót érintünk, és mérjük a vonalzó és a kötél legnagyobb távolságát.
    • A kötél kikosarasodott. (A külső pászmarétegek meglazultak, vagy ha a külső pászmarétegek egy szakaszon hosszabbak mint a belsők.)
    Ábra: hibás, kikosarasodott drótkötél
    Drótkötél hiba – kosarasodás
    • Az elemi szálakon hurkok képződtek. Az egyes elemi szálak, vagy elemi szálcsoportok a kötélkoronggal vagy kötéldobbal ellentétes oldalon kitüremkedtek és hurok formájában jelentek meg.

    Ábra: hibás drótkötél kitüremkedésekkel

    • Az egyes pászmák, vagy az elemi huzalszálak fellazultak.
    • A kötél helyileg megvastagodott, vagy a kötélbetét kitüremkedett.
    Ábra: hibás drótkötél fellazult szálakkal
    Hibás drótkötél – fellazult szálakkal
    • Helyi keresztmetszet-csökkenés.
    Ábra: hibás drótkötél keresztmetszet csökkenés
    Keresztmetszet csökkenés
    • A kötélen összenyomódás, maradó alakváltozás keletkezett. Rendszerint mechanikai sérülés vagy hibás dobra történő felcsévélés következménye.
    • A kötél teljes keresztmetszetében hurok, csomó keletkezett.
    Ábra: csomós drótkötél
    Csomós drótkötél
    • A kötél megtörése éles tárgyra való felcsévélés következménye.
    Ábra: törött drótkötél
    Töréshibás drótkötél
    • Ha a kötelet erőteljes hő, vagy elektromos hatás érte, amire elszíneződés, mechanikus sérülések, égésnyomok utalhatnak.
    Ábra: mechanikusan sérült drótkötél
    Mechanikus sérülések drótkötélen

    Abban a szerencsés esetben, ha a kötél sérülései a kötélvég befogásánál, vagy annak közvetlen közelében jelentkeztek, és lehetőség van a kötél hosszának csökkentésére, úgy nem feltétlenül szükséges a kötelet cserélni, hanem lehetőség van új kötélvég-befogás készítésére. A hibát kiváltó okot természetesen ebben az esetben is meg kell szüntetni.

    A kötélcsere megtörténtét, időpontját, okát a „Darukönyvben” rögzíteni kell. Kötélcsere után terheléspróbát kell végezni!