Általános tudnivalók
Általános tudnivalók
Az alábbi információk vonatkoznak mind a korábbi DIN szabványsorozat, mind az EN 12385 szabvány szerinti kötelekre. (Az acélsodronykötél gyártó társaságok napjainkban még mindkét szabványsorozatot alkalmazzák, így a továbbiakban viszont az egyszerűbb azonosítás érdekében az ismertebb DIN szabvány szerinti kötélszerkezet hivatkozásokat használjuk.)
Elemi szál:
A pászmát alkotó nagyszilárdságú acélhuzal, mely lehet csupasz vagy horganyzott.
Kötélbetét:
A középső „szál” amely köré a kötelet sodorják. (A gyakorlatban a középső „szál” már önmagában is valamilyen sodrott szerkezetet, pászmát vagy kötelet takar.) Anyaga lehet rostos, (természetes vagy szintetikus) illetve acél. A kötélbetét kiválasztásánál a mechanikai, a vegyi és a hőhatásokat kell figyelembe venni. Pl.: melegüzem, nagy terhelés – acélbetét; kültéri alkalmazás, vegyi hatás – műanyagbetét, stb.
Sodronykötél betétek jelölésének összehasonlító táblázata:
| Tétel vagy elem | EN | DIN | MSZ | ISO |
| 12385-2 | 3051 | 15820/1 | 3578 | |
| Rostos betét | FC | FE | Ao | FE |
| Természetes rostos betét | NFC | FEN | – | – |
| Szintetikus rostos betét | SFC | FEC | Ap, Ar | FC |
| Tömör műanyag betét | SPC | – | – | SF |
| Acél betét | WC | SE | – | – |
| Huzal pászma betét | WSC | SEL | (Am) | IWS |
| Önálló sodronykötél betét | IWRC | SES | At | IWR |
| Önálló sodronykötél betét alakított pászmákkal | IWRC(K) | – | – | – |
| Önálló sodronykötél betét műanyaggal | EPIWRC | – | – | – |
| Alakított huzal pászma betét | KWSC | – | – | – |
Kenés:
A felhasználó igénye szerint a kötelek a kopás illetve a korrózió csökkentése érdekében zsírral kenhetők.
A kenés módja lehet:
- belső (csak a rostos betét van impregnálva, a kész kötél külső felülete száraz)
- külső (a kötél külső felülete van zsírozva)
- külső-belső, intenzív kenés (a kötél külső felülete és a betét egyaránt zsírozott)

Egyszersodrott kötél (pászma) :
- Egy központi maghuzal köré egy vagy több réteg huzal van sodorva.
- Több réteg esetén váltakozó irányú a sodrás és a külső réteg iránya a meghatározó. Jellemzője a nagy merevség és a jó méret illetve alaktartás (Pl.:bowdenek, spirálkötelek)

Kétszersodrott kötelek:
- Egy központi betét köré egy, vagy több réteg egyszersodrott pászma van sodorva. A pászma és a kötélsodrás iránya szerint lehetnek kereszt-, illetve hosszsodrásúak.
- A keresztsodrásúak jellemzője a mérsékelt forgáshajlam, a hajlékonyság, és a könnyű kezelhetőség. A hosszsodrású kötelek ezzel szemben forgásra hajlamosak, viszont nagyobb a dinamikus terhelhetőségük és kopásállóbbak.
- A többrétegű kötelek forgásszegények vagy forgásmentesek, ezért egy kötélágban nagy emelőmagasságra alkalmasak. (pászmaspirális, Superflex kötelek)

Az acélsodrony kötelek cseréje:
Az emelőgépek időszakos felülvizsgálatakor el kell dönteni, hogy az acélsodronykötélen lévő elváltozások, meghibásodások, deformációk szükségessé teszik-e a kötélcserét.
A kötélcsere szükségességének megállapításakor az MSZ 9745/3. számú, „Darusodronykötelek, kötélkorongok- és dobok. Kötélcsere szükségességének megállapítása.” című szabványban foglaltaknak megfelelően kell eljárni. Megjegyzendő, hogy a szabványban ismertetett hibák egy részének feltárásához segédeszköz kell, valamint a feltárt hibák minősítéséhez nagy gyakorlat szükséges.
A kötélcserét az alább felsorolt hibák szükségessé teszik:
- Ha a kötél egy vagy több pászmája elszakadt.
- Ha az elemiszál-törések a kötél átmérőjének hatszorosánál (6d) rövidebb szakaszon, de egy csoportban, koncentráltan helyezkednek el.

- Ha a kötél belsejében lévő rostos betét elkopott, elhasználódott, vagy az acélbetét elszakadt (ez szemmel kívülről jól látható átmérőcsökkenésben jelentkezik).
- Ha a külső és belső kopás következtében a kötélátmérő az első próbaterhelés után mért kötélátmérőhöz képest 15%-ot meghaladó mértékben csökken, akkor a kötelet még abban az esetben is le kell cserélni, ha látható elemi száltörés nincs rajta. Annak érdekében, hogy a 15%-os kötélátmérő csökkenést meg tudjuk állapítani, feltétlenül szükséges minden egyes próbaterhelés után az emelőkötél átmérőjét a „Darukönyvbe” bevezetni. A kötél d átmérőjét a vizsgálatkor a legtávolabbi pontok között kell mérni.

- Ha a kötél elveszítette a rugalmasságát. A rugalmasság elvesztésére utaló jelek: a kötélátmérő értéke lecsökken; a kötél maradandóan megnyúlik; a pászmák közötti hézagok megszűnnek; a kötél merevebb lesz vagy elveszti a hajlékonyságát; a pászmák között finom barna por jelenik meg.
A kötél egyes elemi szálainak a belső kopását a kötél hajlításakor a pászmáknak és az elemi szálaknak egymáson való elcsúszása, míg a külső kopását a kötél és a kötélkorong, vagy kötéldob közötti megcsúszása okozza.
Ha külső vagy belső korrózió nyomait fedezzük fel az elemi szálakon:
A külső korrózióra utaló, jól látható jelek az elemi szálak felületén maradó nyomok (vakrozsda).
A huzalok belső korróziója a következőkből állapítható meg:
- a kötél átmérőjének lecsökkenése;
- a pászmák közötti hézagok megszűntek;
- gyakori elemiszál törések a pászmákban;
- finom barna por képződése az elemi szálak között.
Ha a kötélen rendellenes alakváltozások lépnek fel:
- A hullámosság mértéke a d átmérő 1/3-ának értékét elérte. A hullámosság meghatározható úgy, ha az emelődobról lelógó terheletlen kötélhez hosszirányban egy vonalzót érintünk, és mérjük a vonalzó és a kötél legnagyobb távolságát.
- A kötél kikosarasodott. (A külső pászmarétegek meglazultak, vagy ha a külső pászmarétegek egy szakaszon hosszabbak mint a belsők.)

- Az elemi szálakon hurkok képződtek. Az egyes elemi szálak, vagy elemi szálcsoportok a kötélkoronggal vagy kötéldobbal ellentétes oldalon kitüremkedtek és hurok formájában jelentek meg.

- Az egyes pászmák, vagy az elemi huzalszálak fellazultak.
- A kötél helyileg megvastagodott, vagy a kötélbetét kitüremkedett.

- Helyi keresztmetszet-csökkenés.

- A kötélen összenyomódás, maradó alakváltozás keletkezett. Rendszerint mechanikai sérülés vagy hibás dobra történő felcsévélés következménye.
- A kötél teljes keresztmetszetében hurok, csomó keletkezett.

- A kötél megtörése éles tárgyra való felcsévélés következménye.

- Ha a kötelet erőteljes hő, vagy elektromos hatás érte, amire elszíneződés, mechanikus sérülések, égésnyomok utalhatnak.

Abban a szerencsés esetben, ha a kötél sérülései a kötélvég befogásánál, vagy annak közvetlen közelében jelentkeztek, és lehetőség van a kötél hosszának csökkentésére, úgy nem feltétlenül szükséges a kötelet cserélni, hanem lehetőség van új kötélvég-befogás készítésére. A hibát kiváltó okot természetesen ebben az esetben is meg kell szüntetni.
A kötélcsere megtörténtét, időpontját, okát a „Darukönyvben” rögzíteni kell. Kötélcsere után terheléspróbát kell végezni!